Dette prøvesæt er omfattet af ophavsretten, jf. ophavsretslovens § 1.

Prøvesættet må alene anvendes til den på prøvesættet anførte prøve.

Al anden anvendelse af prøvesættet, herunder visning eller deling f.eks. via internettet, sociale medier, portaler og bøger, udgør en krænkelse af Børne- og Undervisningsministeriets og evt. tredjemands ophavsret og er ikke tilladt.

Overtrædelse af ophavsretten kan være erstatningspådragende og/eller strafbart.

Prøvesættet kan dog, efter at prøven er afsluttet, anvendes til undervisningsbrug på uddannelser m.v. omfattet af den lovgivning, som Styrelsen for Undervisning og Kvalitet administrerer.




Spørgsmål 4.1 - 4.3

4.1 (5 %)
Diskuter, om Mette Villadsen bør vælge ejerformen anpartsselskab til sin virksomhed.

4.2 (10 %)
Udarbejd et kvartalsopdelt resultatbudget for Villadsens Gourmet for 2026.

De nødvendige informationer findes i bilag 3.
I bilag 3 findes en skabelon til resultatbudgettet.

4.3 (5 %)
Forklar, hvordan et større lånebehov vil påvirke resultatbudgettet.




Opgave 4

Forretningsplan og budgettering

Mette Villadsen er uddannet i et større supermarked, hvor hun de seneste år har været leder af afdelingen for vin og chokolade. Hun har længe haft en drøm om at starte egen butik og har nu besluttet at etablere en specialbutik i Odense med navnet Villadsens Gourmet. Butikken skal tilbyde et omhyggeligt udvalgt sortiment af færdiglavet chokolade fra anerkendte producenter og nøje udvalgte vine, der komplementerer chokoladens smag.

Butikken vil fokusere på de fineste chokolader fra fyldte praliner og trøfler til chokoladebarer og karameller. Dertil kommer en bred vifte af kvalitetsvine, herunder mousserende vine, dessertvine, rød- og hvidvine fra vingårde rundt omkring i verden. Denne unikke sammensætning af produkter vil give kunderne mulighed for at skabe en komplet sanseoplevelse, hvor vin og chokolade understøtter hinandens smagsnoter.

Mette vil lægge stor vægt på den personlige betjening og skabe en indbydende atmosfære, hvor kunderne kan få kyndig vejledning til at vælge både vin og chokolade, der passer perfekt sammen.

Mette bor lidt uden for Odense i eget hus med sin mand og to børn. Hun har sparet kr. 100.000 op til opstart af butikken og har fundet et ledigt lokale i gågaden i Odense. I forbindelse med etableringen vil der blive behov for et lån i banken og til brug for mødet i banken, er hun i gang med at udarbejde en forretningsplan. Mette har derfor udarbejdet et udkast til etablerings- og finansieringsbudget. Hun har beregnet lånebehovet til kr. 400.000, men er kommet i tvivl om beløbet burde være større.

Revisoren har i forbindelse med etableringen af butikken anbefalet Mette at etablere et anpartsselskab.




Spørgsmål 3.1 - 3.3

3.1 (5 %) 
Redegør for Chokoladeværkstedet A/S’ værditilbud.

3.2 (5 %) 
Vurder leverandørernes forhandlingsstyrke i chokolade- og konfekturebranchen.

3.3 (5 %) 
Vurder, hvilke aktiviteter i værdikæden der er Chokoladeværkstedet A/S’ kernekompetencer.




Opgave 3

Virksomheden og strategi

Chokoladeværkstedet A/S er en velrenommeret dansk chokoladeproducent med en stolt tradition for håndværk og kvalitet. Virksomheden er grundlagt i 1949 og har opnået anerkendelse som en af Danmarks førende leverandører af premium chokoladeprodukter. Virksomheden er kendt for sin passion for chokolade og sin evne til at kombinere klassiske opskrifter med innovative smagsvarianter.

Chokoladeværkstedet A/S tilbyder et bredt udvalg af lækre chokoladeprodukter, herunder flødeboller, trøfler, chokoladebarer og specialiteter, der er skabt med fokus på de fineste råvarer. Med respekt for traditionelt håndværk og kvalitet produceres hver eneste chokolade med omhu og præcision. Virksomheden anvender bæredygtige råvarer i god kvalitet. Den vigtigste råvare i chokoladeproduktion er kakao. Kakaoen kan indkøbes hos mange forskellige kakaoeksportører i Afrika og Asien, dog er der er mangel på specialiserede eksportører med fokus på kvalitet og bæredygtighed. Til gengæld er der mange mulige leverandører til de øvrige råvarer, som indgår i produktionen af chokolade fx sukker, mælk, nødder, frugter og smagsstoffer.

Virksomhedens produkter sælges både til fysiske butikker og på virksomhedens egen hjemmeside.




Spørgsmål 2.1 - 2.3

2.1 (5 %) 
Beregn de variable enhedsomkostninger for en kasse Mooncake.

De nødvendige informationer findes i bilag 2.

2.2 (5 %) 
Beregn dækningsbidraget og dækningsgraden for en kasse Mooncake.

2.3 (5 %) 
Forklar, hvordan den gennemsnitlige dækningsgrad i Kagekompagniet vil blive påvirket, hvis Mooncakes optages i sortimentet.




Opgave 2

Kalkulation og indtjening

KageKompagniet er en innovativ online platform, der specialiserer sig i at tilbyde et eksklusivt udvalg af håndlavede kager fra anerkendte bagerier og konditorier i udlandet. Missionen er at bringe smagen af de bedste internationale kager til Danmark, så kunderne kan forkæle sig selv og deres nærmeste med unikke og lækre søde sager.

Virksomheden samarbejder med nøje udvalgte bagerier fra forskellige lande, der hver især har deres egne unikke opskrifter og traditioner. Dette giver mulighed for at tilbyde et varieret sortiment, herunder franske makroner, italienske tiramisu, spanske churros og meget mere. Kagerne importeres direkte fra producenterne, så kunderne altid får friske, autentiske og velsmagende produkter.

Hos KageKompagniet kan kunderne nemt bestille deres favoritter online. Der kan vælges mellem et bredt udvalg af kager, som kan tilpasses til forskellige anledninger, lige fra fødselsdage og bryllupper til hyggelige stunder derhjemme.

Sortimentet udvikles løbende, og indkøbschefen overvejer at udvide sortimentet med en kinesisk kage ved navnet Mooncake. Det er en traditionel kinesisk kage, der er fyldt med sød bønnepasta, lotusfrøpasta eller æggeblommer og har en smuk, indgraveret overflade.

Indkøbschefen har indhentet et tilbud på et parti på 200 kasser Mooncakes til en indkøbspris på USD 22 pr. kasse. Kursen for 100 USD er kr. 668.  Forsikringspræmien udgør 1 % af indkøbsprisen. Told på kagerne udgør kr. 15 pr. kasse. Prisen for fragt udgør kr. 1.200 og spedition koster kr. 800 for hele partiet. Kagerne forventes at kunne sælges til kr. 249 pr. kasse.

Kagekompagniet har en gennemsnitlig dækningsgrad på 45 %.




Spørgsmål 1.1 - 1.6

1.1 (10 %)
Redegør med udgangspunkt i det vedlagte materiale for, hvilke forhold der har haft betydning for den økonomiske udvikling i Odense Marcipan A/S fra 2021 til 2023.

1.2 (15 %)
Analyser udviklingen i indekstallene for indtjening og kapitaltilpasning fra 2021 til 2023 ved hjælp af de fundne forhold. Se spørgsmål 1.1.

Nøgletallene fremgår af bilag 1.

1.3 (10 %)
Vurder, hvordan indekstallenes udvikling har påvirket overskudsgraden og aktivernes omsætningshastighed fra 2021 til 2023.

Nøgletallene fremgår af bilag 1.

1.4 (5 %) 
Forklar, hvorfor egenkapitalens forrentning stiger fra 44,5 % i 2022 til 49,8 % i 2023, når gældsrenten stiger fra 0,7 % i 2022 til 1,9 % i 2023.

Nøgletallene fremgår af bilag 1.

1.5 (5 %)
Vurder, hvilken konkurrencestrategi Odense Marcipan A/S anvender.

1.6 (5 %)
Vurder, hvilke fordele Odense Marcipan A/S kan opnå ved at vækste organisk frem for gennem opkøb i fremtiden.




Opgave 1

Virksomhedsanalyse

Odense Marcipan A/S blev grundlagt i 1909, hvor Lauritz Thobo-Carlsen køber en lille marcipanfabrik i Odense. Hovedsædet ligger stadig i Odense, hvor der også stadig produceres marcipan. Derudover har virksomheden produktion i Hobro, Hedehusene og i Sverige.

Selskabet er i dag ejet af koncernen Orkla Food Ingredients Denmark, som ejes af den norske ORKLA-koncern.

Hovedaktiviteten i Odense Marcipan A/S er produktion og salg af marcipan, nougat, frosne kager, marmelade og frugtfyldninger. Produkterne markedsføres og sælges til detailhandel, bagerier, foodservice og industrimarkedet i såvel Norden som på udvalgte eksportmarkeder.

Produkterne sælges gennem de 4 brands: Odense, Bæchs, IGOS og Frödinge, og der er mere end 1.000 forskellige varenumre.

Odense, Bæchs, IGOS, Frödinge, Orkla Food Ingredients

Lige siden etableringen i 1909 har Odense Marcipan A/S haft fokus på at producere mærkevarer i den bedste kvalitet.

Odense Marcipan A/S mission og vision er:

"Mission
Med unikke produkter, koncepter og applikationer samt engagerede og kompetente medarbejdere tilfører vi kvalitet, kompetence og løsninger inden for kager, desserter og konfekture, og skaber derved værdi for forbrugerne og vore kunder.

Vision
Vi er altid en naturlig del af kager, desserter og konfekture med respekt for kvalitet."

Odense Marcipan A/S’ ambition er desuden at være på niveau med de bedste virksomheder i verden inden for fødevaresikkerhed, og der arbejdes derfor hver dag med at sikre fødevaresikkerhed gennem hele værdikæden, fra dyrkning af råvarerne til produkterne havner på butikshylderne.

I 2023 beskæftigede Odense Marcipan A/S 250 fuldtidsansatte medarbejdere. Omsætningen var tkr. 591.213, og resultatet før skat var tkr. 69.731.

Til denne opgave foreligger der følgende materiale:

Artikler:

Nøgletal:

  • Bearbejdede regnskabs- og nøgletal for Odense Marcipan A/S for årene 2021 – 2023. Se bilag 1 i Excel-filen.




Vejledning

Dette opgavesæt består af 4 opgaver. Til hver opgave er der et antal spørgsmål med en vejledende vægt, som benyttes ved bedømmelsen af den samlede opgavebesvarelse.

Alle opgaver besvares uafhængigt af hinanden. Til opgaverne medfølger en Excel-fil med en række bilag, der indeholder data og skabeloner. Desuden medfølger en Word-fil, hvor alle spørgsmålene fremgår.

Download:

Word-filen med alle spørgsmålene kan hentes her. Word-fil

Excel-filen med alle bilag kan hentes her. Excel-fil

Husk:

Gem filerne på din disk, inden du begynder at anvende dem.

Det er ikke tilladt at kommunikere med andre under eksamen.




Virksomhedsøkonomi B

Fredag den 23. maj 2025

Kl. 9.00-13.00